Deze site heeft beperkte ondersteuning voor uw browser. We raden aan om over te schakelen naar Edge, Chrome, Safari of Firefox.

Winkelwagen
Voor 16:00 besteld, dezelfde dag verzonden.

ABOUT: Diesel

Geplaatst door Andu Vollema op
ABOUT: Diesel

Renzo Rosso wordt geboren in 1955 ergens op het Italiaanse platteland. Hij groeit op in een typisch boerenfamilie en moet vaak helpen op het land. Op jonge leeftijd wordt al duidelijk dat Renzo niet gemaakt is voor het boeren leven en zijn interesse ligt bij kleding. Kleding maken, ontwerpen en verkopen.

In 1970 schrijft hij zich in voor de opleiding textielproductie in Padua. Op vijftienjarige leeftijd naait Renzo zijn eerste spijkerbroek op de naaimachine van zijn moeder.

In de daaropvolgende jaren blijft Rosso broeken naaien die hij aan vrienden en familie verkoopt voor minder dan €2,50. De broeken vallen in de smaak en door middel van mond tot mondreclame groeit zijn bedrijf. Als snel heeft Renzo een busje waarmee hij door Italië tourt om zijn broeken te verkopen. Dit bleef hij ook tijdens zijn studie economie doen.

Echter na een tijdje stopt hij met studeren en naaien van broeken en gaat werken bij Moltex een lokale kledingfabrikant. De verkopen van Moltex stijgen opvallend met Renzo in dienst. Als Renzo weg wil bij Moltex beloofd de huidige directeur hem 40% van de aandelen en hulp bij het opzetten van zijn eigen kledinglijn wat later bekend wordt als Diesel.

De naam Diesel komt voort uit de oliecrisis waarin er niet genoeg benzine is en diesel de alternatieve brandstof wordt. Rosso heeft maar één doel voor ogen: hij wil een internationaal modemerk opzetten waar mensen over de hele wereld zich mee kunnen identificeren. Er moet sprake zijn van een zogenaamd 'Diesel-gevoel'; wie graag Diesel draagt, moet dat niet alleen doen vanwege de lekker zittende kleding, maar omdat deze persoon de Diesel-stijl ziet als een 'way of life'. Oftewel: Rosso wil dat Diesel-producten deel gaan uitmaken van iemands identiteit.

← Ouder bericht Nieuwe bericht →